Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Wie ben jij als leraar?Hoe vorm je informatie om tot kennis?Wat is de formule voor magisch lesgeven?Magisch meesterschap. Je kunt het ongetwijfeld toedichten aan één van de leraren van wie je ooit les kreeg. Nu je zelf leraar bent of wilt worden, vraag je je waarschijnlijk af wat van een leraar een topleraar maakt.Met een aanpak die vertrekt vanuit je persoonlijke referentiekader geeft Meester in lesgeven je de manier om bewuste keuzes te maken op het vlak van pedagogie, didactiek en vakinhoud: keuzes die aansluiten bij waar je zelf voor staat, die onderbouwd zijn en die afgestemd zijn op iedere individuele leerling.Dit boek leert je hoe je actief meesterschap ontwikkelt en elke stap van de didactische cyclus in je lessen doorloopt. De combinatie van direct toepasbaar advies, wetenschap en verhalen uit de praktijk helpen je om van jouw klas de beste leeromgeving te maken.https://www.academiapress.be/nl/meester-lesgeven
Leraar --- Professionele ontwikkeling --- Pedagogie --- Didactiek --- Onderwijs ; didactiek ; meesterschap --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Pedagogie. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- didactiek --- Lerarenberoep --- Lerarenopleiding --- 370.02
Choose an application
De nieuwe DVD ‘Leerlijnen gestructureerde zwemstijlen' voorziet in alle oefenstof om een kind te leren zwemmen in de vier officiële zwemstijlen. --- Inhoud van de DVD: Leerlijnen gestructureerde zwemstijlen: > methodiek en didactiek van het aanleren van de vier gestructureerde zwemstijlen in woord en beeld (crawl, rugslag, schoolslag en vlinderslag) > Elementaire foutenherkenning: de meest voorkomende fouten per zwemstijl benoemd en gefilmd > Aanvullende oefenstof: meer dan 15 pagina's en 60 videofragmenten aanvullende oefenstof en techniekdrills. --- De DVD bevat ruim 3Gb aan uniek beeldmateriaal dat de oefenstof, zowel boven als onder water en vanuit verschillende standpunten, duidelijk in beeld brengt. De ‘leerlijnen' en het gedeelte ‘foutenherkenning' bestaan uit Powerpoint-presentaties met geïntegreerd beeldmateriaal, foto's en notities waaronder didactisch/methodische wenken. De 'aanvullende oefenstof' bestaat uit een pdf-document met directe koppelingen naar de videofragmenten.
Didactics of sports and games --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- lerarenopleiding --- watergewenning --- zwemmen --- Zwemmen --- Didactiek. --- Kinderen.
Choose an application
Voor elke leersituatie, in elk vak, en met elke leerlingZelfregulerend leren is heel actueel. Het aanleren van zelfregulerende vaardigheden is namelijk één van de meest onderbouwde én doeltreffende interventies die je in je klas kan doorvoeren. En toch ... Door een wildgroei aan definities - met elk hun eigen methodieken en doelgroepen - zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is zelfregulerend leren nu? En wat is je rol als leraar dan?Dit boek neemt je op toegankelijke wijze mee doorheen de schat aan kennis die bestaat over zelfregulerend leren. Het beschrijft precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit jouw eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen.bron: https://www.academiapress.be/nl/zelfregulerend-leren
Zelfsturend leren --- Zelfregulatie --- Zelfsturing --- Leren --- Onderwijs --- didactiek --- leren --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- didactische processen --- didactische werkvormen --- Studiemethode --- Leerlingbegeleiding --- 450.8 --- leren leren --- zelfstudie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Studievaardigheden --- Didactiek --- Zelfregulerend leren --- Motivatie --- zelfontdekkend leren --- studievaardigheden
Choose an application
Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen. Over hoe alles in je klas begint met het graag zien van de kleuters, bijvoorbeeld. Over hoe je grenzen stelt zonder stickers of time-out. Over hoe spel en leren met elkaar verbonden zijn en hoe je daar als leerkracht het maximale uit kan halen. Over bedenkelijke regels als 'samen spelen is samen delen'. Maar ook over executieve functies, educare en sustained shared thinking en nog veel meer.Elk hoofdstuk begint met een concrete casus en eindigt met aanvullende bronnen, antwoorden op concrete hulpvragen en reflectievragen waar je met medestudenten of collega's onmiddellijk mee aan de slag kan. Dit boek is geschreven voor zowel studenten die beginnen aan hun opleiding als leerkrachten die al vele jaren voor de klas staan. Zonder met de vinger te wijzen stellen de auteurs praktijken in vraag en dagen ze je uit om verder te denken en te groeien als kleuterleerkracht.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Klasinrichting --- Executieve functie --- Hechting (psychologie) --- Positive Behavior support --- Pedagogie --- Pedagogische begeleiding --- Straffen (sanctioneren) --- Beloning --- Begeleidingsplan --- Ontwikkelingsgerichte activiteit --- Spel --- Verbindend werken --- Spelbegeleiding --- Spelbetrokkenheid --- Observatie --- Reflectie --- Planmatig werken --- Planning --- Samenwerking --- Relatie school - ouder --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Samenwerking kinderopvang - onderwijs --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Samenwerking lager onderwijs - secundair onderwijs --- Interactie --- Interactief onderwijs --- Vrij spelen --- Inclusief onderwijs --- 450.7 --- basiscompetenties --- leraren kleuteronderwijs --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Kleuterleerkrachten --- didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- kleuteronderwijs --- kleuters --- Executieve functies --- Begeleid spelen --- Educare
Choose an application
Jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben grote problemen met het uiten en begrijpen van taal. Dit is van invloed op het schoolse presteren, op de stage en in de praktijk.Jongeren ondervinden niet alleen problemen m.b.t. het leren, maar ook op het gebied van sociale contacten en in de interactie. Een grote groep leerlingen komt na het praktijkonderwijs of het (v)mbo moeilijk aan een betaalde baan.Welke hulpvragen hebben deze leerlingen, maar ook de docenten en begeleiders?Bron: https://www.lannoo.be/nl/taalontwikkelingsstoornissen-het-voortgezet-onderwijs-en-mbo
464 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Jeugd --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Taalontwikkelingsstoornis --- Cognitive psychology --- Secondary education --- Psycholinguistics --- Jongere --- Middelbaar beroepsonderwijs. --- Taalontwikkelingsstoornis. --- Voortgezet onderwijs. --- didactiek. --- middelbaar beroepsonderwijs. --- taalstoornissen. --- voortgezet onderwijs. --- Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) --- orthopedagogiek --- leerlingen
Choose an application
Als leraar toon je niet graag kwetsbaarheid: je wil niet onzeker overkomen of de controle over de groep verliezen. Toch is kwetsbaarheid de sleutel naar diepgaand vertrouwen tussen jou, je leerlingen en hun ouders.In je blootje voor de klas geeft je alle ingrediënten voor het scheppen van een positief klasklimaat. Het biedt inspiratie om voorbij discussies te kijken en toont hoe je op school een hechte band aangaat met anderen.Met talrijke speelse oefeningen en voorbeelden geeft dit boek je houvast om in te zetten op empathie en verbinding. Door subtiele aanpassingen te maken in het kijken en luisteren naar elkaar, en door het samen te doen, maak je op de cruciale momenten het verschil.(https://www.lannoo.be/nl/je-blootje-voor-de-klas)
Didactiek --- kwetsbaarheid --- leerkracht --- 371.21 --- vertrouwen --- verbinding --- 371.213 --- Leerling-leraarrelatie --- Leraren --- Kwetsbaarheid --- Verbinding --- Klasklimaat --- 454.22 --- 305.2 --- klasklimaat --- verbindende communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- psychologie van groepen --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassenmanagement --- didactische werkvormen --- leraren-leerling relatie --- Verbindende communicatie --- Verbindend werken --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Pedagogisch klimaat --- Empathie --- klassfeer --- pedagogisch klimaat --- lerarenbegeleiding --- Leraar --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Leraars --- Educational psychology --- Gedragingen --- 454.2 --- didactische principes --- welzijn --- 172 --- Communicatievaardigheden --- inclusief onderwijs --- empathie --- Onderwijsstrategieën --- Ethiek, levenskunst en zelfopvoeding --- kunsteducatie --- Inclusief onderwijs --- leerling-leraarrelatie --- didactiek
Choose an application
Dit boekje is er niet alleen om te lezen. Het is er vooral om zelf aan de slag te gaan. Als een echte wetenschapper kun je de ene proef na de andere uitvoeren! Om het je nog eenvoudiger te maken, krijg je bij elke proef eerst een handig overzichtslijstje. Daarin wordt op een rijtje gezet wat je allemaal nodig hebt. Zoek per proef dus eerst alle materialen bij elkaar. Probeer daarna uit te voeren wat er in de tekst beschreven wordt. Misschien moet je hier en daar je proefneming eens overdoen, maar dat is niet erg. Ookk echte wetenschappers hebben niet altijd van bij een eerste poging meteen succes. Houd echter een ding voor ogen ... Als je rustig stap per stap blijft proberen, moét het lukken! Succes dus met dit boekje, waarmee je niet alleen jezelf, maar ook je hele vrienden- en familiekring kan verrassen!
Leesontwikkeling --- Lezen --- Nederlands --- Niveaulezen --- basisonderwijs --- 475.2 --- schoolboeken --- lezen --- proefjes --- AVI 9 --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Leesontwikkeling. --- Niveaulezen. --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Family allowances --- Allocations familiales --- Gouvernement fédéral --- Droit --- Family law. Inheritance law --- Belgium --- Social security --- Sécurité sociale --- Law and legislation --- Government policy --- Politique gouvernementale --- Sociale zekerheid : Kinderbijslag (socialezekerheidstak, niet-HRM) --- Sécurité sociale : Allocations familiales (branche de la sécurité sociale, non GRH) --- Belgique
Choose an application
Op school en in het klaslokaal ontstaan er vaak gespannen situaties. Zeker als het gaat over verschillen met betrekking tot culturele, etnische en levensbeschouwelijke waarden, liggen zulke discussies bij leraren en leerlingen vandaag extra gevoelig. Zonder wrijving geen glans helpt leraren om bij deze spanningen te blijven stilstaan en een mogelijke uitweg te bieden. Aan de hand van herkenbare casussen en visies van verschillende experten stimuleert het om de eigen werkwijze te bevragen en alternatieven te voorzien. Met een handige praktijkwijzer bevat dit boek bovendien een pedagogisch perspectief dat het handelen concreet richting geeft. Zodat elke leraar, in de meest hardnekkige discussies, toch de nodige rust en herkenning vindt. (flaptekst)
General ethics --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Educational sciences --- waardenonderwijs --- lerarenberoep --- didactiek --- deontologie --- sociale ethiek --- identiteit --- culturele waarden --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Identiteit --- Waarde (ethiek) --- Levensbeschouwing --- Conflicthantering --- Onderwijs --- School (instelling) --- Superdiversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Culturele identiteit --- Onderwijskunde --- Leraar --- Vraagstuk (maatschappij) --- Identiteitsontwikkeling --- Deradicalisering --- Islam --- Multiculturele samenleving --- Multicultural education
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|